Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Onderneming: De Leeuw WOODWORK & FURNISCULPTURE met zetel te Terlindenvijverstraat 7 – 1730 ASSE en ingeschreven in de kruispuntbank van ondernemingen onder het nummer BE 0845.636.991.

  2. Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een overeenkomst is aangegaan en hierdoor de Algemene Voorwaarden aanvaardt.

  3. Producten/Diensten: alle zaken die de Klant kan aankopen en bestellen bij de Onderneming, in het bijzonder Producten/Diensten zoals vermeld in Offertes.

  4. Offertes: beschrijving met richtprijs, al dan niet vergezeld van tekening(en), betreffende de opdracht die de Klant wenst te plaatsen bij de Onderneming.

  5. Bestelling/Overeenkomst: deze komt pas tot stand bij de door de Klant ondertekende en gedateerde Offerte met bijhorende tekeningen en met de door de Klant bijgeschreven vermelding “Voor akkoord gelezen en goedgekeurd.” De Bestelling/Overeenkomst dient te worden teruggestuurd naar de Onderneming.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, Offerte, Bestelling/Overeenkomst, koop/verkoop van Producten/Diensten tussen de Onderneming en de Klant.

  2. De Onderneming stelt deze Algemene Voorwaarden ter beschikking op haar website https://www.de-leeuw-woodwork-furnisculpture.be/, op de achterzijde van de Offerte en op de achterzijde van de Factuur.

  3. De Klant erkent en aanvaardt deze Algemene Voorwaarden. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Onderneming en de Klant.

  4. De Onderneming behoudt zich het recht voor de onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voormelde website. Elke aankoop en bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door de Onderneming van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie.

  5. Indien de Onderneming gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen.

Artikel 3 – Aanbod en prijzen

  1. Indien een Offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit uitdrukkelijk vermeld.

  2. De Offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming bevat zodanige informatie dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.

  3. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten/Diensten steeds in euro (€) en exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant.

  4. Onze Offertes zijn louter indicatief en vrijblijvend en vervallen indien zij niet binnen 7 kalenderdagen werden aanvaard door de Klant.

  5. Alle vermelde prijzen zijn onderhevig aan de op datum van bestelling geldende marktprijzen voor materialen. Prijzen zijn incl. 21% BTW voor meubels en geschenken, en 6% BTW voor sculpturen.

  6. De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.

  7. De Onderneming heeft het recht de prijs van de Producten/Diensten te verhogen.

  8. Boven op de prijs kunnen bijkomende leveringskosten aangerekend worden. In dat geval wordt dit vooraf gemeld.

  9. De Klant kan geen aanspraak maken op een korting bij contante betaling.

Artikel 4 – Bestelling/Overeenkomst

  1. De Onderneming maakt van elke Bestelling een Offerte met een uniek offertenummer bestemd voor de Klant.

  2. De Klant wordt als enige verantwoordelijke voor de Bestelling/Overeenkomst en de betaling beschouwd. Indien de Bestelling/Overeenkomst is uitgevoerd door een derde, wordt dit geacht in naam en voor rekening van de Klant te zijn gebeurd.

Artikel 5 – Afhaling en Levering

  1. De Onderneming neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de bestellingen.

  2. De levering aan de Klant vindt plaats op het ogenblik dat de Producten/Diensten ter beschikking worden gesteld aan de Klant op het door hem opgegeven adres dan wel op enige andere plaats voorafgaandelijk overeengekomen door de Onderneming en de Klant. Op dat ogenblik gaat dus ook het risico van verlies of beschadiging van de Producten over op de Klant.

  3. Afhalingen en Leveringen zullen uitgevoerd worden op een vooraf overeengekomen leveringsdatum, -tijdstip en -plaats en dit met een verantwoordelijke contactpersoon.

  4. Afhalingen zijn steeds volledig ten laste van de Klant.

  5. De leveringsdatum is een streefdatum en zal zo goed als mogelijk worden nageleefd. Vertragingen zijn geen aanleiding tot verbreking van het contract of tot het eisen van een schadevergoeding.

  6. Leveringen binnen 20 km of met minder dan 30 min. rijtijd enkele rit worden kosteloos uitgevoerd. Indien de afstand verder of de rijtijd langer is, worden deze verplaatsingen aangerekend aan 1,50€ per begonnen km, of aan 15,00€ per aangevat kwartier, telkens excl. BTW (BTW-tarieven zoals hierboven vermeld in Artikel 3 - Aanbod en prijzen, punt 5).

  7. De Klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd op de daartoe bestemde locatie en op een normaal toegankelijke en veilige manier kunnen worden geplaatst

Artikel 6 – Factuur en Betaling

  1. De betaling door de Klant aan de Onderneming voor de aankoop van één of meerdere Producten/Diensten geschiedt als volgt:

    a. op het ogenblik dat de Klant de bestelling plaatst, brengt de Onderneming 35% voorschot verschuldigd op het totale factuurbedrag in rekening, tenzij dit in de Offerte anders vermeld werd. Dit bedrag is op dat ogenblik onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar door de Klant.

    b. op het ogenblik dat de Onderneming de Producten/Diensten ter beschikking heeft voor levering aan de Klant, brengt de Onderneming het resterende saldo verschuldigd op het totale factuurbedrag in rekening, tenzij dit in de Offerte anders vermeld werd. Dit bedrag is verschuldigd en betaalbaar door de Klant volgens de modaliteiten vermeld in de Algemene Voorwaarden.

  2. Elke factuur van de Onderneming aan de Klant vermeldt minstens het factuurnummer, de factuurdatum, de aankoopprijs van de Producten/Diensten en het toepasselijke BTW-tarief.

  3. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 15 kalenderdagen na factuurdatum (= standaard betaaltermijn) verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van de Onderneming met IBAN nr. BE18 0019 6810 7465.

  4. De facturen zijn betaalbaar op vervaldatum via overschrijving op vermeld rekeningnummer met vermelding van factuurnummer, -datum en referte zoals op de Offerte meegedeeld. Mocht u in gerechtelijke reorganisatie zijn, kunnen leveringen enkel gebeuren tegen contante betaling vooraf of bij levering.

  5. In geval van laattijdige betaling door de Klant, zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd conform artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling. De nalatigheidsintrest bedraagt 15% per jaar en wordt gerekend tot op de dag der algehele betaling van de hoofdsom.

  6. In geval van laattijdige betaling door de Klant, is de Onderneming tevens gerechtigd op de terugbetaling van de kosten tot invordering conform artikel 6 van de Wet van 2 augustus 2002. De buitengerechtelijke invorderingskosten bedragen 15% van de hoofdsom van de openstaande factuur. De gerechtelijke invorderingskosten zijn gelijk aan de werkelijk door de Onderneming gedragen kosten.

  7. In geval van laattijdige betaling door de Klant, wordt daarenboven het verschuldigd bedrag van rechtswege, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 15% van de hoofdsom, met een minimum van €100,00.

  8. Bij niet betaling van de factuur kan de Onderneming, de diensten van Unpaid.be inschakelen indien aan de voorwaarden is voldaan.

  9. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

  10. Elke betaling zal worden toegerekend op de oudste openstaande factuur en de toegepaste aanmaningskosten ongeacht de vermelding bij de betaling.

  11. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).

Artikel 7 – Conformiteit van de Producten/Diensten en Gebreken

  1. De Onderneming verbindt er zich toe dat de bestelde Producten/Diensten conform zijn aan de bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen die de Klant ervan mag hebben rekening houdende met de aard van het product.

  2. Indien de Producten/Diensten om één of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de Klant, of gebreken zouden vertonen, dient de Klant de levering op straffe van verval uiterlijk binnen de (7) zeven kalenderdagen schriftelijk te protesteren, bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de levering onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast van voormeld schriftelijk en tijdig protest ligt uitsluitend bij de Klant.

  3. Er is geen sprake van een gebrek aan overeenstemming en/of enig ander gebrek in de zin van dit artikel indien (i) het gebrek het gevolg is van ongelukken, nalatigheid of verkeerd gebruik door de Klant, of (ii) de Klant voorafgaand aan de levering op de hoogte was van dit gebrek of daarvan redelijkerwijze op de hoogte had moeten zijn, en daar niettemin heeft mee ingestemd.

  4. De Onderneming is niet gehouden de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken die zij niet kende. De Onderneming wordt echter geacht de gebreken te kennen waaraan de Producten onderhevig zouden zijn, tenzij zij bewijst dat zij er geen kennis van had en evenmin redelijkerwijze van kon hebben.

  5. Worden niet beschouwd als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur, het verkleuren van het hout of het lakwerk, de werking van het hout, lichte verschillen in de afmetingen van de Producten, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

  6. Gezien hout ook na verwerking een natuurlijk en levend materiaal blijft, bestaat de kans dat door inwerkende omgevingsfactoren (vocht, droogte, UV,…) het hout zich kan zetten en/of krimpen en/of verkleuren. Dit zijn natuurlijke en fysische reactie eigen aan hout, waarvoor de Onderneming niet aansprakelijk kan worden gesteld.

  7. Klachten of fouten die door ons gegrond bevonden zijn, kunnen enkel door de Onderneming hersteld worden. Herstellingen door derden in opdracht van de Klant zullen niet aanvaard noch vergoed worden.

Artikel 8 – Garantie en Gebruiksschade

  1. De garantie geldt vanaf de levering voor vijf jaar tegen productiefouten. Deze dekt herstellingen en het eventueel vervangen van onderdelen. De garantie is enkel geldig bij normaal gebruik en onderhoud van de Producten.

  2. Gebruiksschade, dit wil zeggen schade die ontstaat door verkeerd of ondeskundig gebruik, oververhitting, overbelasting, het inwerken van vocht of water, verkeerd reinigen, bewerkingen door derden en aantasting van chemische of agressieve middelen, vallen te allen tijde buiten de garantie en kan bijgevolg nooit op de Onderneming verhaald worden, net als de gevolgen van extreme luchtvochtigheid en het natuurlijk ‘werken’ van het hout (zie artikel 7 Gebreken).

  3. De beoordeling of een klacht gebruiksschade is of om andere reden aangenomen kan worden voor deze garantie, ligt uitsluitend en bindend bij de Onderneming.

Artikel 9 – Intellectuele eigendom

  1. Alle ideeën, denkwerk , (voor)ontwerpen, studies, documenten, afbeeldingen, schetsen, (technische) tekeningen, (uitvoerings-)plannen, stalen, maquettes, schaalmodellen, prototypes (dit alles in eender welke vorm of materie), kennis, knowhow,… blijven exclusief intellectuele eigendom van de Onderneming en zijn auteursrechtelijk beschermd. Bij overhandiging aan de Klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de Klant noch door derden.

  2. De Klant is aansprakelijk en zal de Onderneming onverwijld op de hoogte stellen van elke inbreuk door derden.

  3. Bij misbruik behoudt de Onderneming zich het recht om schadevergoeding te eisen.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

  1. De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen (inclusief de Producten), dieren, diensten, enz., die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de Producten, behoudens in geval van fraude of bedrog.

  2. De Onderneming is ontlast van iedere verantwoordelijkheid in geval van overmacht (onder meer: ongevallen, brand van de Onderneming, waterschade, inbraak, diefstal,...). In geval van overmacht kunnen de verplichtingen van de Onderneming opgeschort worden zolang de overmacht duurt.

Artikel 11 – Verplichtingen van de Onderneming

  1. De Onderneming verbindt zich ertoe de diensten, die als middelen-verbintenissen worden beschouwd, op een professionele manier, met alle redelijke bekwaamheid en zorg te verlenen, in overeenstemming met de relevante normen en vereisten en in overeenstemming met deze Algemene Voorwaarden, de Offerte, de Facturen en alle toepasselijke wetten.

  2. De Onderneming zal de diensten uitvoeren volgens de eigen inzichten, doch rekening houdend met alle redelijke eisen en verwachtingen van de Klant.

Artikel 12 – Verplichtingen van de Klant

  1. De Klant is ertoe gehouden om alle documenten, informatie,… die noodzakelijk zijn om de overeenkomst uit te voeren tijdig aan te leveren en (eventueel) in de door de Onderneming aangeduide vorm.

  2. Enige vertraging in de uitvoering te wijten aan het niet tijdig aanleveren van documenten, informatie,… is volledig ten laste van de Klant.

  3. Wijzigingen aan een door de Onderneming aanvaarde opdracht kunnen enkel schriftelijk, en vereisen uitdrukkelijk en voorafgaand het akkoord van de Onderneming.

Artikel 13 – Eigendoms-voorbehoud en Verbreking contract

  1. In afwijking van artikel 1583 van het B.W. blijven de verkochte Producten het eigendom van de Onderneming zolang de totale prijs door de koper niet werd betaald.

  2. Indien de Klant de goederen niet in ontvangst neemt, heeft hij geen recht op terugbetaling van het voorschot. Bovendien kan de Onderneming de Offerte, de Bestelling/Overeenkomst als ontbonden beschouwen en dit onverminderd zijn recht op schadevergoeding.

Artikel 14 – Toepasselijk recht en Bevoegde rechtbank

  1. De contractuele relatie tussen de Onderneming en de Klant wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

  2. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel. In geval van betwisting is alleen het Vredegerecht te Asse bevoegd.